Θανάσης Ν. Παπαθανασίου
«Ακούστε με τώρα κι εσείς οι πλούσιοι.
Κλάψτε με γοερές κραυγές για τα βάσανά σας, που όπου να ’ναι έρχονται. Ο
πλούτος σας σάπισε, και τα ρούχα σας τα ’φαγε ο σκόρος.
το χρυσάφι σας και το ασήμι κατασκούριασαν, και η σκουριά τους θα είναι
μαρτυρική κατάθεση εναντίον σας και θα καταφάει τις σάρκες σας σαν τη
φωτιά. Κι ενώ πλησιάζει η κρίση εσείς μαζεύετε θησαυρούς. Να, ο μισθός
των εργατών που θέρισαν τα χωράφια σας κι εσείς τους τον στερήσατε
κραυγάζει. Και οι
κραυγές των θεριστών έφτασαν ως τα αυτιά του παντοδύναμου Κυρίου. Ζήσατε
πάνω στη γη με απολαύσεις και σπατάλες. Παχύνατε σαν τα ζώα, που τα
πάνε για σφάξιμο. Καταδικάσατε και φονεύσατε τον αθώο. δεν σας πρόβαλε αντίσταση».
Θα μπορούσε, ίσως, να είναι απόσπασμα από προκήρυξη των μεγάλων κοινωνικών εξεγέρσεων του 20ου αι. Είναι, ωστόσο, κείμενο που γράφτηκε πριν από είκοσι, χοντρικά, αιώνες. απόσπασμα
από την Καινή Διαθήκη, και, συγκεκριμένα, από την επιστολή του
αποστόλου Ιακώβου (5:1~6). Κατά πόσο, βέβαια, αποδέχονται τη φιλοσοφία
του όσοι δηλώνουν θρησκευόμενοι και, αντίστοιχα, κατά πόσο γνωρίζουν την
ύπαρξη τέτοιας σκέψης στους κόλπους του Χριστιανισμού όσοι δηλώνουν μη
Χριστιανοί, είναι ερωτήματα, στα οποία η απάντηση μάλλον δεν μπορεί να
είναι αισιόδοξη. Η υποβάθμιση (πολύ περισσότερο: η στρέβλωση) του
Χριστιανισμού σε ένα ανώδυνο σύστημα ηθικιστικού, ατομοκεντρικού και
εφησυχαστικού καθωσπρεπισμού αποτελεί μέσα στην ιστορία έναν αδιάκοπο
πειρασμό.