Αντιπροσωπευτικό δείγμα της καλλιτεχνικής παραγωγής του ζωγράφου Γιώργου Κόρδη παρουσιάζεται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο. Με αυγοτέμπερα, μελάνι και ψηφιακά μέσα αποτυπώνει μορφές αγίων, γεγονότα της Θείας Οικονομίας, αλλά και πρόσωπα του Βυζαντίου πάνω σε ξύλο, πέτρα, μουσαμά, χειροποίητο χαρτί, αλλά και σε υπολογιστή-ταμπλέτα. Το εικαστικό ιδίωμα του Κόρδη, έχοντας τη βυζαντινή ζωγραφική ως γλώσσα «μητρική», πετυχαίνει μια πολύ σύγχρονη απόδοση πανίερων προτύπων, απόλυτα συμβατή ωστόσο με τον λειτουργικό, λατρευτικό και παιδευτικό ρόλο της θρησκευτικής εικόνας στη ζωή της Εκκλησίας μας. Για τον καλλιτέχνη, ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ. Βαρθολομαίος αναφέρει χαρακτηριστικά: «Ο Κόρδης είναι γνησίως παραδοσιακός επειδή δεν είναι συντηρητικός, επειδή δεν εστράφη προς το παρελθόν εν αναμονή μαγικών λύσεων, ούτε εκτιμά το παλαιόν απλώς και μόνον επειδή είναι παλαιόν. Εύρε το αληθές, αξιολογικώς, εντός του παλαιού, χρονικώς. Και κατάφερε να εγγίση τας χορδάς της ψυχής των συγχρόνων του, των συγχρόνων μας, να πείση δια τους ανεκτιμήτους πνευματικούς θησαυρούς της Ορθοδόξου Παραδόσεώς μας, εις μιαν εποχήν, η οποία δυστυχώς, ταυτίζει την παράδοσιν με άγονον συντηρητισμόν».
Για πρώτη φορά φιλοξενείται στο Βυζαντινό μια εικονογραφική ενότητα έργων, δουλεμένη στο τάμπλετ. Για τον χαρακτήρα και τη σημασία αυτών των έργων ο επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς επισημαίνει: «Στα πρόσφατα χρόνια, ο Γ. Κόρδης ανοίγεται σε έναν κριτικό διάλογο με τη Δύση. Τολμηρός αλλά και μπροστάρης δείχνεται και στα ζωγραφικά του μέσα. Δοκιμάζοντας τα τελευταία χρόνια το τάμπλετ, παράγει ματιέρες, που δύσκολα βγαίνουν με συμβατικό τρόπο. Δεν τον απασχολεί η ευκολία, ούτε και η τεχνητή αρτιότητα του ψηφιακού μέσου. Εκείνο που αποζητά και βλέπει ως δυνατότητα, είναι το πώς της εικαστικής αντιμετώπισης μιας νέας φόρμας• πώς δηλαδή επιτυγχάνεται μέσα από το χρώμα και τη σύνθεση μια νέα απόδοση των αγίων προσώπων και γεγονότων. Έτσι, στα ψηφιακά του έργα τον βλέπουμε πιο “ελεύθερο” να αποδώσει την “παραβολή του ασώτου” με τρόπο εξπρεσιονιστικό, αλλά και γεγονότα όπως “το μαρτύριο του αγίου Δημητρίου” ή “τον άγιο Παύλο προς τη Δαμασκό” να αποδίδονται με έναν “ψηφιακό ρεαλισμό” – ας επιτραπεί ο όρος-, έναν ζωγραφικό τρόπο που μεταγράφει στην εικονογραφία την πραγματικότητα που συνηθίζει πια το σύγχρονο βλέμμα στα ψηφιακά μέσα».
Ο Γιώργος Κόρδης γεννήθηκε στη Μακρυρράχη Φθιώτιδας, το 1956. Σπούδασε Θεολογία στο Ε.Κ.Π.Α. και αγιογραφία στον π. Συμεών Συμεού. Μετεκπαιδεύτηκε στη Θεολογία και στην αισθητική της Βυζαντινής τέχνης στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη. Στην ίδια πόλη σπούδασε ζωγραφική στο “School of the Museum of Fine Arts”. Στην Αθήνα, συνέχισε τις σπουδές στη χαρακτική με δάσκαλο τον Φώτη Μαστιχιάδη. Από το 2003 διδάσκει εικονογραφία στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και διετέλεσε επισκέπτης καθηγητής στο “Institute of Sacred Music” («Ιερομουσικό Ινστιτούτο») του Πανεπιστημίου Γέιλ, και σε άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Σήμερα, ως επισκέπτης καθηγητής, διδάσκει συστηματικά στο Πανεπιστήμιο Notre Dame των Η.Π.Α. και στο Κέντρο Τεχνών «Μετς» στην Αθήνα. Έργα του Γιώργου Κόρδη κοσμούν μεγάλους ναούς, σπουδαία μουσεία καθώς και πάμπολλες ιδιωτικές συλλογές εντός και εκτός Ελλάδας.
Διάρκεια έκθεσης: 16 Σεπτεμβρίου έως 15 Νοεμβρίου 2019
Επιμέλεια: Γιώργος Μυλωνάς, ιστορικός τέχνης
Η είσοδος στα εγκαίνια είναι ελεύθερη.
Για πρώτη φορά φιλοξενείται στο Βυζαντινό μια εικονογραφική ενότητα έργων, δουλεμένη στο τάμπλετ. Για τον χαρακτήρα και τη σημασία αυτών των έργων ο επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς επισημαίνει: «Στα πρόσφατα χρόνια, ο Γ. Κόρδης ανοίγεται σε έναν κριτικό διάλογο με τη Δύση. Τολμηρός αλλά και μπροστάρης δείχνεται και στα ζωγραφικά του μέσα. Δοκιμάζοντας τα τελευταία χρόνια το τάμπλετ, παράγει ματιέρες, που δύσκολα βγαίνουν με συμβατικό τρόπο. Δεν τον απασχολεί η ευκολία, ούτε και η τεχνητή αρτιότητα του ψηφιακού μέσου. Εκείνο που αποζητά και βλέπει ως δυνατότητα, είναι το πώς της εικαστικής αντιμετώπισης μιας νέας φόρμας• πώς δηλαδή επιτυγχάνεται μέσα από το χρώμα και τη σύνθεση μια νέα απόδοση των αγίων προσώπων και γεγονότων. Έτσι, στα ψηφιακά του έργα τον βλέπουμε πιο “ελεύθερο” να αποδώσει την “παραβολή του ασώτου” με τρόπο εξπρεσιονιστικό, αλλά και γεγονότα όπως “το μαρτύριο του αγίου Δημητρίου” ή “τον άγιο Παύλο προς τη Δαμασκό” να αποδίδονται με έναν “ψηφιακό ρεαλισμό” – ας επιτραπεί ο όρος-, έναν ζωγραφικό τρόπο που μεταγράφει στην εικονογραφία την πραγματικότητα που συνηθίζει πια το σύγχρονο βλέμμα στα ψηφιακά μέσα».
Ο Γιώργος Κόρδης γεννήθηκε στη Μακρυρράχη Φθιώτιδας, το 1956. Σπούδασε Θεολογία στο Ε.Κ.Π.Α. και αγιογραφία στον π. Συμεών Συμεού. Μετεκπαιδεύτηκε στη Θεολογία και στην αισθητική της Βυζαντινής τέχνης στη Θεολογική Σχολή του Τιμίου Σταυρού στη Βοστώνη. Στην ίδια πόλη σπούδασε ζωγραφική στο “School of the Museum of Fine Arts”. Στην Αθήνα, συνέχισε τις σπουδές στη χαρακτική με δάσκαλο τον Φώτη Μαστιχιάδη. Από το 2003 διδάσκει εικονογραφία στη Θεολογική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και διετέλεσε επισκέπτης καθηγητής στο “Institute of Sacred Music” («Ιερομουσικό Ινστιτούτο») του Πανεπιστημίου Γέιλ, και σε άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα του εξωτερικού. Σήμερα, ως επισκέπτης καθηγητής, διδάσκει συστηματικά στο Πανεπιστήμιο Notre Dame των Η.Π.Α. και στο Κέντρο Τεχνών «Μετς» στην Αθήνα. Έργα του Γιώργου Κόρδη κοσμούν μεγάλους ναούς, σπουδαία μουσεία καθώς και πάμπολλες ιδιωτικές συλλογές εντός και εκτός Ελλάδας.
Διάρκεια έκθεσης: 16 Σεπτεμβρίου έως 15 Νοεμβρίου 2019
Επιμέλεια: Γιώργος Μυλωνάς, ιστορικός τέχνης
Η είσοδος στα εγκαίνια είναι ελεύθερη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου