Παρασκευή 7 Ιουλίου 2023

Ο Νίκος Ψαρουδάκης στο Άγιον Όρος 24-30 Ιουλίου 1987…..Η ιστορία κύκλους κάνει;

 


Σειρά: Ιστορικές Μνήμες

 

Στις Εθνικές εκλογές του Μαΐου και του Ιουνίου 2023 έγιναν εκτεταμένες συζητήσεις για την ανάμιξη της Εκκλησίας και των Μονών του Αγίου Όρους σχετικά με την υποστήριξη νεοφανούς κόμματος! Μέχρι και ο Πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης σχεδίαζε να επισκεφθεί το Άγιον Όρος αλλά λόγω ασθένειας το ανέβαλε και την αποστολή εκπλήρωσε ο τότε Υπουργός Ανάπτυξης Άδωνης Γεωργιάδης. Τώρα, αν η Εκκλησία πρέπει να παρεμβαίνει στα πολιτικά ζητήματα της πατρίδας μας, δεν είναι θέμα του σημερινού άρθρου, μια συζήτηση που εξάλλου είναι ανοικτή και διαρκείς. Απλά μερικές φορές η ιστορία κάνει κύκλους αλλάζοντας τα πρόσωπα, τις εποχές και τις συνθήκες. Το αποτέλεσμα αυτής της περιδίνησης μόνο ο χρόνος μπορεί να το αποδείξει! Στην εφημερίδα Χριστιανική* (αλλά και στο τύπο της εποχής) διαβάζουμε για την επίσκεψη του Προέδρου της Χριστιανικής Δημοκρατίας και Βουλευτή Επικρατείας με το ΠΑΣΟΚ, κ. Νικόλαου Ψαρουδάκη για την επίσκεψη του στην Αγιορείτικη Πολιτεία που πραγματοποιήθηκε στις 24 με 30 Ιουλίου του 1987. Στο άρθρο με τίτλο «Θερμή υποδοχή του αδ. Νίκου Ψαρουδάκη στο Άγιον Όρος» διαβάζουμε:

 

«Θερμότατη υποδοχή επιφύλαξαν οι αγιορείτες μοναχοί στο κλιμάκιο της Χ.Δ. που με επικεφαλής τον Πρόεδρο της αδ. Νίκο Ψαρουδάκη επισκέφθηκε το Άγιον Όρος. Η Ιερά Επιστασία του Αγίου Όρους δέχθηκε τους αδελφούς του κλιμακίου και ο αδ. Ψαρουδάκης μίλησε δια μακρών στη σύναξη αυτή. Το κλιμάκιο της Χ.Δ. επισκέφθηκε κατά σειρά τις ιερές Μονές Ξενοφώντος, Κουτλουμουσίου, Φιλοθέου, Σταυρονικήτα, Σίμωνος Πέτρας, Διονυσίου. Στις περισσότερες από αυτές ο αδ. Ψαρουδάκης μίλησε σε συνάξεις μοναχών και λαϊκών. Το κλιμάκιο έγινε επίσης δεκτό από τον π. Παϊσιο και τον Πατέρα Θεόκλητο Διονυσιάτη. Παραθέτουμε για τους αναγνώστες της «Χ» σύντομο οδοιπορικό: Κλιμάκιο της Χ.Δ. από τους αδ. Ν. Ψαρουδάκη, Αθανάσιο Αναστασίου, μέλος της ΤΟ Αθήνας, Δημ. Αναγνώστου, μέλος της ΤΟ Βόλου και Τίτο Ψαρουδάκη επισκέφθηκε το Άγιον Όρος από 24 έως 30 Ιουλίου 1987.  




Στην Ι. Μ. Ξενοφώντος

 

Πρώτος σταθμός επισκέψεως ήταν η Ι. Μ. Ξενοφώντος, όπου το κλιμάκιο έτυχε πολύ θερμής υποδοχής από τον Καθηγούμενο π. Αλέξιο και τη συνοδεία του. Με την επίσκεψη του κλιμακίου στη Μονή συνέπεσε και η κηδεία του πρώην Αρχιεπισκόπου Αυστραλίας Ιεζεκιήλ και οι αδελφοί είχαν την ευκαιρία να συνομιλήσουν με πολλούς αντιπροσώπους των Μονών και Κελιών, που είχαν έρθει για αν παραστούν στην κηδεία. Το ενδιαφέρον του Αγίου Όρους είναι μεγάλο για τα συμβαίνοντα στην Ελληνική Πολιτεία και κοινωνία και ο αδ. Πρόεδρος είχε την ευκαιρία να ενημερώσει τους Πατέρες πάνω σε αυτά και ιδιαίτερα για τα φημολογούμενα γύρω από τις ταυτότητες, το ΕΚΑΜ, το 666 και το ηλεκτρονικό φακέλωμα.

 


Στον π. Παίσιο

 

Την Κυριακή 26 Ιουλίου αφού λειτουργηθήκαμε στην Ι. Μ. Ξενοφώντος αναχωρήσαμε για τις Καρυές και φιλοξενηθήκαμε στο κελί Μπουραζέρι, μια φιλόξενη και ζωντανή αδελφότητα. Το απόγευμα είχαμε την μεγάλη χαρά και τιμή, να μας δεχθεί και να συζητήσουμε επ’ αρκετό, ο π. Παίσιος, ένας ταπεινός χαρισματικός ασκητής, που μένει στην αγία ερημιά, μιας απόμερης γωνιάς του Αγίου Όρους.

 


Στην Ι. Μ. Κουτλουμουσίου

 

Τη Δευτέρα 27 Ιουλίου, το πρωί, επισκεφθήκαμε την Ι. Μ. Κουτλουμουσίου και είχαμε ενδιαφέρουσα πνευματική συζήτηση με τον άγιο Ηγούμενο και τους αδελφούς της Μονής. Συμπυκνωμένα τα νοήματα της συζήτησης θα μπορούσαν να εκφραστούν με μια φράση που διαβάζουμε στο αρχονταρίκι της Μονής: «Πρέπει να πεθάνεις πριν πεθάνεις, για να μην πεθάνεις όταν πεθάνεις!». Αυτός που ζει μέσα στην αμαρτία είναι νεκρός προτού πεθάνει και όταν πεθάνει είναι σωματικά και πνευματικά νεκρός. Αυτός που ζεί στην αρετή ή αμαρτάνει, αλλά μετανοεί και ζητά το έλεος του Θεού, αυτός ενώ ζει ακόμα, έχει πεθάνει για την αμαρτία και όταν πεθάνει σωματικά, δεν πεθαίνει, αλλά μεταβαίνει από τον φυσικό θάνατο στην αιώνια πνευματική ζωή, κοντά στο Θεό, όπως η Γραφή αποκαλύπτει.

 


Στην Ιερή Επιστασία

 

Στις 10 το πρωί της ίδιας μέρας, γίναμε δεκτοί από την Ιερά Επιστασία του Αγίου Όρους. Παρόντες εκπρόσωποι των Μονών: Ι. Μ Διονυσίου, Μοναχός Ιωαννίκιος, Ι. Μ Κουτλουμουσίου, Μοναχός Αρσένιος, Ι. Μ Σταυρονικήτα, Μοναχός Θεοδόσιος, Ι. Μ. Ιβήρων, Πρωτεπιστάτης Καλλίνικος, Ιερομόναχος, Ι. Μ. Παντοκράτορος, Ιερομόναχος Σεραφείμ, Ι. Μ. Φιλοθέου, Ιερομόναχος Ευγένιος, Ι. Μ Σίμωνος Πέτρας, Ιερομόναχος Ελισαίος, Αρχιγραμματεύς, Ιερομόναχος Δαμασκηνός κ.α. Η Ιερά Επιστασία εξεδήλωσε έντονη ανησυχία για τα συμβαίνοντα στην πατρίδα μας και συγκεκριμένα τόσο για τα αντιχριστιανικά νομοθετήματα (αυτόματο διαζύγιο, αποποινικοποίηση της μοιχείας, αμβλώσεις, νέες ταυτότητες κ.α.), όσο και για την εξάπλωση των ναρκωτικών, της πορνείας, της αθεΐας και των διαφόρων Χριστιανικών ή Θεοσοφικών – Πανθεϊστικών – Αποκρυφιστικών αιρέσεων και διδασκαλιών, που έχουν εισορμήσει στην αμάλαγη κοινωνία μας και κάνουν θραύση σε βάρος μικρών και μεγάλων, που πέφτουν θύματα τους. Εδόθη ο λόγος στον αδ. Πρόεδρο, ο οποίος ανέπτυξε το όλον θέμα και έκανε λόγο για την μέχρι σήμερα παρουσία του στη Βουλή και την όλη δράση του Κινήματος εναντίον των Σκοτεινών Δυνάμεων, της αδικίας και της διαφθοράς. Ιδιαίτερα έκανε λόγο για τις νέες ταυτότητες και μετέφερε στους Πατέρες της Ιεράς Σύναξης τη βεβαίωση που του έκανε ο Υπουργός Εσωτερικών κ. Παπαστεφανάκης ότι στις νέες ταυτότητες δεν θα υπάρχει το 666 ούτε άλλο αντιχριστιανικό σύμβολο. Ο αδ. Πρόεδρος υποσχέθηκε να παρακολουθεί το θέμα και να ενημερώνει σχετικώς την Ιερά Κοινότητα, προς αποφυγήν εσφαλμένων ενεργειών!

 


Στην Ι. Μ. Φιλοθέου

 

Μετά την συνεδρίαση της Ιεράς Επιστασίας οι αδελφοί αναχώρησαν για την Ι. Μ. Φιλοθέου, όπου έτυχαν θερμότατης υποδοχής και φιλοξενίας. Εκεί σε συγκέντρωση σε μαγευτική τοποθεσία παραπλεύρως της Μονής, κάτω από βαθύσκια δέντρα και συντροφιά το κελάρυσμα μιας κρυστάλλινης πηγής, έγινε μακρά συζήτηση που περιέλαβε όλα τα θέματα που απασχολούν σήμερα το Έθνος μας, ιδιαίτερα εκείνα που συνδέονται με την ηθική και πνευματική πορεία του λαού μας, που ενδιαφέρουν άμεσα το Άγιο Όρος, ως Ορθόδοξη πνευματική παρακαταθήκη.

 


Στην Ι. Μ. Σταυρονικήτα και Σίμωνος Πέτρας

 

Την Τρίτη 28 Ιουλίου 1987 αποχαιρετήσαμε τους σεβαστούς και αγαπητούς Πατέρες της Μονής και αναχωρήσαμε για την Ι. Μ. Σταυρονικήτα, όπου μείναμε το μεσημέρι και είχαμε ιδιαίτερη συζήτηση με τον Άγιο Ηγούμενο π. Βασίλειο Γοντικάκη και τον π. Τύχωνα. Λόγω επείγοντος του χρόνου αναχωρήσαμε για την Ι. Μ. Σίμωνος Πέτρας, όπου ετύχαμε πολύ φιλικής και αδελφικής φιλοξενίας, με επίκαιρες και χρήσιμες συζητήσεις. Στην Μονή υπάρχουν 15 μοναχοί Άγγλοι και Γάλλοι (έχει εν όλο 51 Μοναχούς) οι περισσότεροι πανεπιστημιακής παιδείας.

 


Στην Ι. Μ. Διονυσίου και τον π. Θεόκλητο

 

Την Τετάρτη 29 Ιουλίου 1987 επισκεφθήκαμε την Ι. Μ. Διονυσίου με την ίδια πάντα αδελφική υποδοχή και φιλοξενία. Εκεί είχαμε την μεγάλη χαρά να επισκεφθούμε τον π. Θεόκλητο στο ησυχαστήριο του και αν συζητήσουμε δια μακρών πάνω στα καυτά θέματα των ημερών μας. Ο π. Θεόκλητος, αν και διαμένει στο Άγιο Όρος, δεν του διαφεύγει κανένα από τα προβλήματα που απασχολούν το λαό μας και ευρύτερα τον σημερινό κόσμο. Παλαιότερη διαφωνία μας στο θέμα της Χριστιανικής Πολιτικής, ήρθη προ πολλού, αφού η Χ.Δ. έκανε σαφές ότι ο αγώνας της δεν αποβλέπει στην πολιτικοποίηση της Χριστιανικής Εκκλησίας, αλλά στην χριστιανοποίηση της Πολιτικής, ώστε η Πολιτική να μην υπηρετεί τον υλισμό (Αστικό ή Μαρξιστικό) αλλά να υπηρετεί το Ευαγγέλιο με τα σωτήρια πνευματικά και κοινωνικά του μηνύματα του. Μετά συναντηθήκαμε και με άλλους Μοναχούς και απαντήσαμε σε ερωτήσεις σχετικά με επίκαιρα θέματα (ΕΚΑΜ, 666, Μασονία κ.α.). Συναντηθήκαμε επίσης με τον άγιο Ηγούμενο της Μόνης π. Χαράλαμπο, ο οποίος μας συνεχάρη για τους αγώνες μας και μας ευχήθηκε συνέχεια και νίκη

 


Στην Ι. Μ. Γρηγορίου

 

Το απόγευμα αναχωρήσαμε για την Ι. Μ. Γρηγορίου. Εκεί η υποδοχή και η φιλοξενία που μας επιφύλαξαν οι αδελφοί πατέρες της Μονής θα μας μείνει αξέχαστη. Είναι γεγονός ότι στο Άγιο Όρος πνέει ένας καινούργιος άνεμος χριστιανικής αγωνιστικότητας και αλληλεγγύης, κάτι αφάνταστα αισιόδοξο και σημαντικό. Η χριστιανική πλευρά αρχίζει να αφυπνίζεται και να μην δέχεται τη μοίρα του καρπαζοεισπράκτορα. Πνεύμα χριστιανικής αυτοσυνειδησίας και αποστολής γεννιέται και μεγαλώνει αργά αλλά σταθερά, στη συνείδηση των χριστιανών, που καταλαβαίνουν ότι τα πρότυπα που έχουν μπροστά τους είναι οι διωγμοί και τα μαρτύρια κι όχι οι πολυθρόνες κι οι υποκλίσεις στους ισχυρούς! Το βράδυ σε συγκέντρωση Μοναχών και επισκεπτών ο άγιος Ηγούμενος π. Γεώργιος Καψάνης, αφού έθεσε ορισμένα θέματα και ερωτήματα γενικού εθνικού και πνευματικού ενδιαφέροντος, που απασχολούν το Άγιο Όρος (Εκκλησιαστικό, ΕΚΑΜ, 666 κ.α.) έδωσε το λόγο στον αδ. Πρόεδρο, ο οποίος απάντησε δια μακρών και υπεσχέθη να τηρεί ενήμερο το Άγιο Όρος, σχετικά με την πορεία και τις εξελίξεις τους. Την επόμενη ημέρα, μετά την Θεία Λειτουργία, αναχωρήσαμε από το Αγιον Όρος και ήρθαμε στην Αθηνά, αλλά η καρδιά μας ήταν ακόμα εκεί. Το Αγιον Όρος ούτε αρχαιολογία είναι, ούτε Μουσείον. Είναι ζωή, αγάπη και ελπίδα. Όποιος έτσι το βλέπει κι όταν ακόμα αναχωρεί δεν το εγκαταλείπει. Είναι η σκλαβιά της αλήθειας. Όσο πιο πολύ σε σκλαβώνει τόσο πιο ελεύθερος γίνεσαι.»

 


Αυτό το οδοιπορικό έχει μια ιδιαίτερη αξία εκτός από την ιστορική. Έχει πολλές ομοιότητες με το σήμερα και ασφαλώς πολλές διαφορές μιας και μιλάμε για μια τελείως διαφορετική εποχή. Στο οδοιπορικό εμφανίζονται πολλά και σημαντικά εκκλησιαστικά πρόσωπα με μεγάλη πνευματική αξία που δεν μπορούν να αγνοηθούν. Η σύγκριση του σήμερα με το χθες έχει πολλές διαφορές και πολλές ομοιότητες αλλά κυρίως την ίδια περπατησιά. Τα πρόσωπα ασφαλώς δεν είναι ίδια, εξάλλου κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να γίνει. Ο κ. Ψαρουδάκης είναι μια καταξιωμένη προσωπικότητα, έχει διωχθεί και εξοριστεί επί χούντας και έχει εκλεγεί με το ΠΑΣΟΚ στο ψηφοδέλτιο Επικρατείας. Δεν μπορεί κανείς να τον κατηγορήσει, με τέτοια ιστορία και δράση, για ακροδεξιό παρόλο που οι θεματικές του είναι ίδιες σχεδόν με του κ. Νατσιού που χαρακτηρίζεται ακροδεξιός. Ασφαλώς παίζουν ρόλο τα πρόσωπα και η ιστορία τους αλλά τον κυριότερο ρόλο τον διαδραματίζει η εποχή που τέτοια θέματα τα έχει εξοστρακίσει στο περιθώριο και τα θεωρεί αναχρονιστικά! Με τα θέματα που αγωνίζεται ο κ. Ψαρουδάκης, έτσι και όπως τα διαβάζουμε και μέσα από το οδοιπορικό, είναι σχεδόν ίδια με εκείνα του κ. Νατσιού. Ο κ Ψαρουδάκης ασχολείται με τον πολιτικό γάμο, με τις ταυτότητες, με το 666,με το ΕΚΑΜ και με τις αμβλώσεις. Σήμερα με τον πολιτικό γάμο δεν ασχολείται κανείς και γενικά με θέματα οικογένειας, το 666 έχει αντικατασταθεί με το εμβόλιο, το ΕΚΑΜ με τις ηλεκτρονικές παρακολουθήσεις και κοινός παρανομαστής του κ. Ψαρουδάκη και του κ. Νατσιού είναι οι αμβλώσεις. Και τότε το Άγιο Όρος έπαιζε κάποιο ρόλο με διαφορετικά πρόσωπα και τώρα φημολογείται ότι παίζει. Σε όλα τα παραπάνω μπορεί ασφαλώς να συμφωνεί κανείς ή να διαφωνεί, να βρίσκει ομοιότητες αλλά και διαφορές. Υπάρχει μια μεγάλη διαφορά του σήμερα με το χθες που αλλάζει τελείως την εικόνα. Όχι δεν είναι τα πρόσωπα. Δε είναι η διαφορετική εποχή. Είναι η στάση της Εκκλησίας που δεν την απασχολούν πια στην ουσία όλα αυτά τα προβλήματα. Δεν διαμορφώνει τις εξελίξεις (ενδεχομένως και να μην έπρεπε να το κάνει) αλλά απαθώς τις ακολουθεί αν δεν τις επικροτεί κιόλας. Φαίνεται πως η ιστορία κάνει κύκλους αλλάζοντας τα πρόσωπα. Θα φανεί, ο χρόνος θα δείξει. Το θέμα είναι πως ζητήματα ζωής και αξιών τίθενται στο περιθώριο ή κατατάσσονται ιδεολογικά ως άκρα με την ήσυχη αν και αδιάφορη στάση της Εκκλησίας. Θα μας δοθεί η δυνατότητα και ο χρόνος σε άλλο άρθρο να κάνουμε μια βαθύτερη ανάλυση του ζητήματος. Για την ώρα, αν η ιστορία κάνει κύκλους, αν μας έχει διδάξει κάτι, και ποιος θα το πληρώσει, θα το δούμε στο τέλος.

 

Κώστας Ζουρδός, θεολόγος 

 

 * Δημοσιεύθηκε στο φύλλο 308 την Πέμπτη 27 Αυγούστου 1987 στην σελίδα 3

 

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου