Η Μασσαλιώτιδα στη Μαδρίτη, η σημαία της Γαλλίας στο Λονδίνο, διαδηλωτές "Mαζί κατά του μίσους" στις Βρυξέλλες και αφισέτες "Είμαστε Charlie" παντού: δεκάδες χιλιάδες άνθρωποι στην Ευρώπη και στον κόσμο διαδήλωσαν για την αλληλεγγύη τους προς τη βυθισμένη στο πένθος Γαλλία.
Στις Βρυξέλλες, 20.000 άνθρωποι διαδήλωσαν με το σύνθημα
"Μαζί κατά του Μίσους". "Είναι μία σπουδαία κινητοποίηση, υπήρχε ανάγκη
να βρεθούμε μαζί... δηλώνουμε την προσήλωσή μας στην ελευθερία της
σκέψης και της έκφρασης, στο πλαίσιο του σεβασμού των άλλων, είναι πολύ
σημαντικό", σχολίασε ο βέλγος σκιτσογράφος Φιλίπ Γκελούκ.Δευτέρα 12 Ιανουαρίου 2015
Μεγαλείο! 3,7 εκατ. Γάλλοι έγραψαν ιστορία κατά της τυφλής βίας και της τρομοκρατίας – Το Παρίσι πρωτεύουσα του κόσμου
- Σήμερα είμαστε όλοι Γάλλοι το σύνθημα της μεγαλειώδους πορείας στο Παρίσι
- Το γαλλικό υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε πως οι διαδηλωτές στη χώρα ήταν 3,7 εκατομμύρια!
- Ανάμεσά τους οι συγγενείς των θυμάτων της σφαγής στο Charlie Hebdo και το εβραϊκο παντοπωλείο
- 50 Ευρωπαίοι ηγέτες και η ηγεσία της Ε.Ε. στους δρόμους του Παρισιού κατά των τρομοκρατικών επιθέσεων στη Γαλλία – Μεγάλος απών ο Μπαράκ Ομπάμα, παρών ο Αντώνης Σαμαράς
- Συγκλονιστικές εικόνες από τη διαδήλωση στη μνήμη των 17 νεκρών
- Έκλεισε το Μετρό στο Παρίσι γιατί δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει τέτοιο όγκο διαδηλωτών
Τα λόγια είναι λίγα για να περιγράφουν το μεγαλείο αυτού που
έγινε σήμερα στο Παρίσι. Μια χώρα ενωμένη, δυστυχώς υπό το βάρος μιας
τραγωδίας. Οι δρόμοι της γαλλικής πρωτεύουσας πλημμυρισμένοι. Μια
λαοθάλασσα υπέρ της ελευθερίας και κατά της τρομοκρατίας. Μια εικόνα που
μόνο συγκίνηση μπορεί να προκαλέσει. - Το γαλλικό υπουργείο Εσωτερικών ανακοίνωσε πως οι διαδηλωτές στη χώρα ήταν 3,7 εκατομμύρια!
- Ανάμεσά τους οι συγγενείς των θυμάτων της σφαγής στο Charlie Hebdo και το εβραϊκο παντοπωλείο
- 50 Ευρωπαίοι ηγέτες και η ηγεσία της Ε.Ε. στους δρόμους του Παρισιού κατά των τρομοκρατικών επιθέσεων στη Γαλλία – Μεγάλος απών ο Μπαράκ Ομπάμα, παρών ο Αντώνης Σαμαράς
- Συγκλονιστικές εικόνες από τη διαδήλωση στη μνήμη των 17 νεκρών
- Έκλεισε το Μετρό στο Παρίσι γιατί δεν μπορούσε να εξυπηρετήσει τέτοιο όγκο διαδηλωτών
Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015
H επικοινωνία της βίας

Πριν από δεκαπέντε χρόνια τεύχη του Charlie Hedbo το πολύ να έπεφταν μέσα σε κανένα φλεγόμενο βαρέλι στα στενά αχαρτογράφητης γειτονιάς παρισινού προαστίου. Όμως πριν από δεκαπέντε χρόνια ο κόσμος ήταν διαφορετικός. Πριν από δεκαπέντε χρόνια η γη γύριζε σε άλλο σύμπαν. Πριν από δεκαπέντε χρόνια ο εικοστός αιώνας έσερνε ησύχως τα πόδια του προς τη δύση του.
Ήταν η 11η Σεπτεμβρίου το ορόσημο. Όχι, βέβαια, για τη σύγκρουση δύο κόσμων, αλλά για την οχύρωση του δικού μας. Ήταν οι έλεγχοι στα αεροδρόμια που άλλαξαν. Οι πιλότοι που κλειδώθηκαν στην καμπίνα. Οι κάμερες που κρεμάστηκαν σαν τσαμπιά από σταφύλια. O σεκιουριτάς που έγινε δουλειά με σίγουρο μεροκάματο. Η βία που νομιμοποιήθηκε ως μέσο πολιτικού και κοινωνικού ακτιβισμού. Δείτε το και στον δικό μας μίζερο μικρόκοσμο. Δεν είναι μόνο η κρίση που απελευθέρωσε δυνάμεις. Σε έναν κόσμο όπου πλέον όλοι έχουν φωνή και όλοι μπορούν κάτι να κάνουν, η βία είναι το στοιχείο που επικαλύπτει τα πάντα. Είναι το μέσο που σου επιτρέπει να ακουστείς πάνω από όλους τους άλλους. Το άκρο που επιλέγεις να φτάσεις πρώτος αφού, ούτως ή άλλως, τα πράγματα πηγαίνουν προς τα εκεί. Αυτό που έγινε στο Παρίσι δεν είναι η ακραία έκφραση ενός πολιτισμικού φαινομένου. Είναι ένα γεγονός που γεννήθηκε μέσα από τις ιδιαίτερες επικοινωνιακές συνθήκες των καιρών μας.
Το χιούμορ πονά τους φανατικούς

Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι, στην πρώτη σκηνή της ταινίας του “Ιστορίες του Καντέρμπουρυ”, καθώς διασχίζει τα τείχη της πόλης, στρέφει προς το κοινό και λέει “Με το χιούμορ μπορείς να πεις πολλές αλήθειες”. Το χιούμορ και η σάτιρα απελευθερώνουν, είναι επαναστατικά, όπως άλλωστε και ο έρωτας που δεν γνωρίζει καλούπια και γι’ αυτό χιούμορ και έρωτας έχουν κυνηγηθεί λυσσαλέα στο διάβα των αιώνων από συντηρητικές μερίδες κοινωνίας και πληθυσμούς.
Η “Ανθολογία του Μαύρου Χιούμορ”, του Αντρέ Μπρετόν, θεωρητικού των Γάλλων σουρεαλιστών, συλλογή κειμένων και ποιημάτων διαφόρων συγγραφέων, είχε απαγορευτεί στη Γαλλία από το φασιστικό καθεστώς του στρατηγού Πεταίν στον Β παγκόσμιο πόλεμο. Σε αυτή τη συλλογή υπάρχει, μεταξύ άλλων, και ένα κείμενο του Jonathan Swift (του Ιρλανδού συγγραφέα του 18ου αιώνα, γνωστού σε όλους μας για τα “Ταξίδια του Γκιούλιβερ”), στο οποίο ο συγγραφέας προτείνει στους Ιρλανδούς συμπατριώτες του, οι οποίοι μαστίζονται από πείνα και φτώχεια,κάτω από την κατοχή των Άγγλων, να πουλούν στους τελευταίους τα παιδιά τους σε βρεφική ηλικία, προκειμένου, αυτοί, να τα ψήνουν στον φούρνο ή την κατσαρόλα, ισχυριζόμενος ότι πρόκειται για έναν εξαιρετικό μεζέ με τον οποίο οι Ιρλανδοί θα εξασφάλιζαν έτσι κάποιο εισόδημα. Προτείνει, δε, διάφορες συνταγές για λουκούλλειο αποτέλεσμα.
Η υπόκλιση του Αστερίξ και του Οβελίξ στους νεκρούς του Charlie Hebdo

Οι ανυπότακτοι Γαλάτες των παιδικών μας χρόνων, ο Αστερίξ και ο Οβελίξ δεν θα μπορούσαν να υποταχθούν και να φοβηθούν. Και με μια υπόκλιση τιμούν τα θύματα της τρομοκρατικής επίθεσης στο Charlie Hebdo.
Ο "πατέρας" τους Albert Uderzo, με ένα υπέροχο σκίτσο,
απέδωσε τιμή στους 10 σκιτσογράφους του Charlie Hebdo και τους δυο
αστυνομικούς που εκτελέστηκαν εν ψυχρώ από τους δυο τζιχαντιστές το
μεσημέρι της Τετάρτης στο Παρίσι. Ο Αστερίξ και ο Οβελίξ υποκλίνονται έχοντας από σεβασμό βγάλει τα καπέλα τους. ο Αστερίξ αφήνει ένα τριαντάφυλλο και ο Ιντεφίξ κοιτά με θλίψη στα μάτια του.
Τετάρτη 7 Ιανουαρίου 2015
Πόσο χριστιανός είσαι, Αλέξη;

Εδώ συμβαίνει κάτι παράδοξο. Από τη μία, αυξάνεται συνεχώς το ποσοστό των ανθρώπων που αμφισβητούν την εξουσία των παπάδων και το ρόλο της θρησκείας στη ζωή τους. Το συναντάς σε μαθητές, νέους ανθρώπους αλλά και σε μεγαλύτερες ηλικίες. Από την άλλη, βλέπεις να ανεβαίνει κατακόρυφα η διάθεση των πολιτικών να εισπράξουν τα εύσημα της Εκκλησίας και να φωτογραφηθούν με ρασοφόρους. Ας πούμε, στις προηγούμενες δημοτικές εκλογές, λίγο έλειψε να λειτουργήσει γραφείο ενοικίασης ιερωμένων για φωτογράφιση με υποψηφίους…
Πόσο τελικά είναι το ποσοστό των Ελλήνων που υποκύπτουν στην κραυγαλέα υποκρισία της εξουσίας; Πολύ μεγάλο; Μπορεί. Παραδοσιακές νόρμες μεσσιανισμού στην Ελλάδα ήταν πάντα η Εκκλησία, το ποδόσφαιρο, η εθνική ιδεολογία, η αριστερά και οπωσδήποτε ο λαϊκισμός της υποκουλτούρας. «Αντινόρμες» η καθαρή πολιτική σκέψη, ο ορθολογισμός, η σχέση θεωρίας και πράξης, η παιδεία και η συζήτηση για ευθύνη και συμμετοχικότητα των πολιτών.
Ὁ τρόπος τοῦ εἶναι

π. Νικόλαος Λουδοβίκος
Πρόθυμα θὰ συμφωνούσαμε ν’ ἀναρωτηθοῦμε γιὰ τὴν εἰδικὴ χρησιμότητα τῆς Ἐκκλησίας στὸν κόσμο σήμερα.
Σὲ τί χρησιμεύει λοιπὸν ἡ Ἐκκλησία; Εἴμαστε βέβαιοι, αἴφνης,
πὼς χρειαζόμαστε, πλάι στ’ ἄλλα ἀγαθὰ ποὺ στοιχειοθετοῦν τὸ
αὐτονόητο αἴτημα τῆς ἀτομικῆς καὶ συλλογικῆς εὐδαιμονίας –
τὴν οἰκονομικὴ ἄνθηση, λόγου χάρη, καὶ τὴν κρατικὴ πρόνοια ἢ
ἀκόμη τὴν «κοινωνία τοῦ δικαίου» καὶ «πνευματικά» ἐπίσης
ἀγαθά. Πλῆθος «ψυχικῶν» καὶ «πνευματικῶν» ἀναγκῶν ἀναμένουν
νέους μύθους, νέες μαγεῖες ἢ ἔστω ἰδεολογίες προσφέροντας
ἀνακούφιση ἀπὸ τὶς παρενέργειες τῆς ἀναπότρεπτα ἐφιαλτικῆς
καὶ ἀποξενωτικῆς ἐκείνης πλευρᾶς τῆς μεταμοντέρνας ζωῆς πού,
ὡστόσο, ἀδιερώτητα ὅσο καὶ παραγωγικὰ τραβᾶ τὸ δρόμο της.
Κάθε εἴδους θρησκεῖες καὶ φιλοσοφίες καθὼς καὶ διάφοροι μύθοι
συλλογικοί (ἐθνικοί, φυλετικοί, ἐπιστημονικοί) ἀναλαμβάνουν
ἐπειγόντως τὴν προμήθεια θεραπείας: ἀνταποκρίνονται «σώζοντας»
καθημερινῶς ψυχὲς ἀπ’ τὸ παράλογο ἐκεῖνο, γιὰ τὸ ὁποῖο
γνωρίζουμε ἤδη ἀπ’ τὸν Ἐπίκτητο πὼς εἶναι τὸ μόνο μαρτύριο
τὸ ὁποῖο ἡ ἀνθρώπινη ὕπαρξη ἀδυνατεῖ νὰ βαστάσει. Κάθε
ἀναχώρηση (ἰδίως ἄν, μάλιστα, ἔχει ἐξασφαλισμένη καὶ τὴν
ἐπιστροφή) εἶναι εὐπρόσδεκτη: ὁ ἄνθρωπος καλεῖται νὰ
ἀποδράσει, διευρύνοντας τὴ φαντασίωσή του γιὰ ἕνα πλήρες
νόημα, ὑπὸ τὸν ὅρο νὰ ἐπιστρέψει ξανὰ ὅμως σὲ μία
πραγματικότητα ἀδιαπέραστη ἀπ’ αὐτό. Τὸ σημαντικὸ εἶναι δηλαδὴ
νὰ μὴν ἀλλάξει τίποτα στὴ δομὴ ἀκριβῶς τῆς πραγματικότητας,
ἐνῷ ὅλοι, ταυτόχρονα, νὰ δραπετεύουν» καὶ νὰ «ἐκφράζονται»
κατὰ βούληση. Ἡ μεταβολὴ τοῦ τρόπου τοῦ εἶναι, παραμένει ἔτσι
ἕνα ἐνδεχόμενο ἀπρόσμενο ἢ ἀπίστευτο καὶ πολὺ συχνότερα
ἀνεπιθύμητο ἢ καὶ ἐχθρικό. Μεταβολὲς στὸν ὁρίζοντα τῆς
φαντασιώσεως, στοὺς κατοπτρισμοὺς τοῦ ναρκισσισμοῦ (ἀτομικοῦ καὶ
συλλογικοῦ) ἤ, ἀκόμη λεπτότερα, σοφὲς ἐξισορροπήσεις μεταξὺ
ἀπογνώσεως καὶ ἐπιμονῆς, εἶναι ὅλες ἀσμένως δεκτές, ἀρκεῖ
νὰ μὴν μεταβάλλεται τὸ «εἶναι» τῆς καθημέριας φθορᾶς καὶ
τύρβης.
Καριερίστες κληρικοί: ΟΙ ΕΧΘΡΟΙ ΤΟΥ ΣΤΑΥΡΟΥ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ!
![]() |
ΣΤΑΥΡΟΣ ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ
Oποιος αναζητήσει τη λέξη martalismo, marthalisme, marthalism ή Martha
complex σε ένα ιταλικό, γαλλικό ή αγγλικό λεξικό αντίστοιχα δεν θα τη
βρει. Το ίδιο βέβαια και τη λέξη μαρθισμός
ή κάτι παρόμοιο σε ένα ελληνικό λεξικό. Η λέξη είναι πλάσμα του Πάπα
Φραγκίσκου, από το όνομα της μαθήτριας του Χριστού Μάρθας, και τη
χρησιμοποίησε στον εόρτιο, ενόψει των Χριστουγέννων, χαιρετισμό του προς
τα μέλη της Κουρίας (22.12.2014). Θυμίζω το περιστατικό που μας
διασώζει μόνο το Κατά Λουκάν (10, 38-42). Ο Χριστός πηγαίνει στο
σπίτι της Μάρθας, η οποία από τη χαρά της τσακίζεται να τον περιποιηθεί,
ενώ η αδερφή της η Μαρία δεν την βοηθάει καθόλου, παρά κάθεται και
ακούει τον Επισκέπτη. Κάποια στιγμή η Μάρθα παραπονιέται στον Χριστό
(«Κύριε, ου μέλει σοι ότι η αδελφή μου μόνην με κατέλιπε διακονείν;»)
και του ζητάει να της πει να βάλει κι αυτή ένα χέρι. Ο Χριστός δεν θα
συμμεριστεί το παράπονό της, μα θα την επιπλήξει κιόλας που περισπάται
με πολλά, και επαινεί, αντίθετα, τη Μαρία, που προσηλώνεται στο ένα και
μόνο που έχουμε ανάγκη.
Στη βαρυσήμαντη αυτή ομιλία ο Πάπας
απαρίθμησε δεκαπέντε νοσήματα που έχουν προσβάλει την Κουρία (και από τα
οποία βέβαια κανείς μας δεν είναι απαλλαγμένος). Σοφά ο Πάπας ξεκινάει
την απαρίθμησή του με το αίσθημα των ανθρώπων της Κουρίας πως είναι
αθάνατοι, απρόσβλητοι, απαραίτητοι. Μια βόλτα σε ένα
νεκροταφείο, προτρέπει ο Πάπας, μπορεί να τους λυτρώσει από αυτόν τον
πειρασμό. Τα νεκροταφεία είναι πράγματι γεμάτα από αναντικατάστατους.
Τον πυρήνα ωστόσο της πνευματικής νοσογραφίας, όπως την αποτύπωσε ο
Πάπας Φραγκίσκος, αποτελεί ο γραφειοκρατικός ακτιβισμός μέσα στην
Εκκλησία.
παιδί στα δεκαεπτά...
Πώς να είμαι βέβαιος ότι υπάρχεις; Ότι με γνωρίζεις, ότι μ' αγαπάς, ότι έχεις και για μένα μια σταγόνα αγάπης; Οι γύρω μου...
... δε Σε βλέπουν, κοντά τους δε Σε αισθάνομαι. Πολλοί απ' αυτούς που με περιτριγυρίζουν υποφέρον από εγωισμό, από υποκρισία, από μίσος. Δε μου λεν τίποτε για Σένα. Δε θέλουν να Σε βρουν, να Σε αισθανθούν, να Σε συναντήσουν.
Όταν τους ρωτάω κάτι για Σένα μου γελούν ειρωνικά και με κοιτάζουν με περιφρόνηση. Δεν έχουν χρόνο και για Σένα. Ίσως δεν πιστεύουν σε Σένα. Είναι απασχολημένοι με τα προβλήματά τους, τα τόσο μικρά, τα τόσο πρόσκαιρα, τα τόσα ποταπά.
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΤΕΣ
Του συγγραφέα Γιάννη Μακριδάκη
Χριστιανιστές μπορούμε να ορίσουμε τις εν Ελλάδι λιπαρές απομιμήσεις τζιχαντιστών.
Ενδημούν πολιτικά εντός των κόλπων της ακροδεξιάς ΝΔ κυρίως, είναι
λάτρεις ταυτοχρόνως του μεσαίωνα και της ευρωζώνης και οι πολιτικοί τους
εκπρόσωποι ρυπαίνουν τον δημόσιο λόγο και χώρο με τα όσα εκστομίζουν ως
ιδεολογήματα του ανεπαρκούς εγκεφάλου τους, προσβάλλοντας ταυτόχρονα με
την νοημοσύνη και την αισθητική μας, το αγνό και άδολο θρησκευτικό
αίσθημα των ανθρώπων.
Στην Ελλάδα υπήρχαν ανέκαθεν
χριστιανιστές, ανήκαν στην ευρύτερη κοινωνική ομάδα των νοικοκυραίων και
ασχολιόντουσαν μέχρι πρότινος με τα του οίκου τους αποκλειστικά, με
την τσανακολειχία δηλαδή του κάθε γαστεροφόρου πολιτικού τους
ρουσφετιού. Κατόπιν όμως, όταν αυτός μάζεψε την τσανάκα από το δάπεδο
και τους είπε τέλος, τους κούνησε δε και το δάκτυλο αυστηρά αναφωνώντας
ότι μαζί τα φάγανε και πρέπει να πληρώσουν, εγέρθησαν στα γόνατα και
άρχισαν να πτύουν όξος και χολή, όχι βεβαίως ενάντια στον ποδηγέτη τους
αλλά σε όσους εκ των πλησίον τους καθ’ όλα αυτά τα χρόνια είχαν
αξιοπρέπεια…
Πέμπτη 18 Δεκεμβρίου 2014
Μια «προχωρημένη» γιαγιά

π. Αδαμάντιος Αυγουστίδης
«Στις εφηβικές μου αναμνήσεις
συνυπάρχουν τα πάρτι, η ρόκ μουσική και η γιαγιά μου. Για εκείνην, η ρόκ
μουσική δεν ήταν παρά ένας κακότεχνος θόρυβος. Πάντως σεβόταν
περισσότερο την νεανική μας σύγχυση, από όσο εμείς την νηφάλια σοφία
της. Ήξερε που πηγαίναμε, αλλά ποτέ δεν έμπαινε στον πειρασμό να
αντιπαρατεθεί προς ό,τι θεωρούσε φυσικό για την ηλικία μας. Σηκωνόταν,
μας φιλούσε, ευχόταν να περάσουμε καλά, κι ύστερα προσέθετε να έχουμε
τον Χριστό στην καρδιά μας εκεί που θα είμαστε, και ας κάνουμε ό,τι
θέλουμε. Μετά μας σταύρωνε, ευχόταν να είναι η Παναγιά μαζί μας, και
συμπλήρωνε διστακτικά, σαν να μην ήταν σίγουρη αν έπρεπε όχι να το
ξεστομίσει, να μην αργήσουμε, γιατί θα προσευχόταν για μας όσο λείπαμε
και δεν άντεχε να ξενυχτάει... Τελειόφοιτος της Ιατρικής, αφελώς
πεπεισμένος για την παντοδυναμία της επιστήμης, βρέθηκα στην Μονή Τιμίου
Προδρόμου στο Έσσεξ. Έμεινα μόνο λίγες μέρες στο μοναστήρι αλλά η
ανακάλυψη υπήρξε συγκλονιστική. Οι μοναχοί ζούσαν με τον τρόπο της
γιαγιάς μου. Αναγνωριστικά σημάδια: το κομποσχοίνι, το ανεπιτήδευτο
χαμόγελο και η άνευ όρων αποδοχή του άλλου.
Επιστρέφοντας στην Ελλάδα πήγα να δω τη γιαγιά. Μισοαστεία-μισοσοβαρά
της είπα κάποια στιγμή: «Τόσα κομποσχοίνια έχεις, δεν θα μου δώσεις κι
εμένα ένα;» Σοβάρεψε απότομα. Σχεδόν βούρκωσε. Πήγε και μου έφερε ένα
κομποσχοίνι μεταξωτό και είπε: «Πάρτο. Είναι το δικό σου. Στο φυλάω τρία
χρόνια και περίμενα πότε θα μου το ζητήσεις». Η γιαγιά μου περίμενε να
γυρίσω· από τα πάρτι, από τήν Αγγλία, από τον λανθασμένο δρόμο. Εγώ, και
όσοι άλλοι συμπεριλαμβάνονταν στην προσευχή της... Λίγους μήνες, πριν
την αναχώρηση από τα επίγεια, με είχε πάρει ιδιαιτέρως και με αιφνιδίασε
πάλι. Σε ένα χαρτοκιβώτιο είχε μαζέψει μια σειρά με όλα τα λειτουργικά
βιβλία. Με την ίδια απλότητα, που μου έδωσε το «δικό μου» κομποσχοίνι,
μου άφησε ρητή εντολή: «Αν κάποιος από σας γίνει ιερέας, θα τα κρατήσει
αυτός. Αν όχι, θα βρεις κάποιο φτωχό ναό και θα τα δώσεις εκεί»...
Ἐλευθερία καὶ ὅριο

Γιῶργος Καστρινάκης
Ἡ ἐλευθερία εἶναι ἡ
θεμελιώδης δυνατότητα ποὺ παραχώρησε ὁ Θεὸς στοὺς ἀνθρώπους. Ἂς
θυμηθοῦμε τὰ πρῶτα λόγια Του μέσα στὸν Παράδεισο: Ἔχετε τὴ δυνατότητα νὰ
τραφεῖτε ἀπὸ ὅλα τὰ δένδρα τοῦ κήπου. Γιὰ νὰ συμπληρώσει τὴν ἴδια
στιγμὴ: Ἀπὸ ἕνα, συγκεκριμένο, ὅμως δένδρο σᾶς καλῶ νὰ μὴν τραφεῖτε. Ὁ
Θεὸς εὐθὺς ἐξ ἀρχῆς θέτει ἐνώπιον τῆς ἀνθρώπινης συμπεριφορᾶς ἕνα ὅριο. Ἐκ πρώτης ὄψεως θὰ μποροῦσε κανεὶς νὰ πεῖ ὅτι αὐτὸ τὸ ὅριο π ε ρ ι ο ρ ί ζ ε ι τὴν ἐλευθερία. Συμβαίνει, ὅμως, πράγματι ἔτσι; Ἂς ἀνα-κρίνουμε:
Θὰ ἀντιληφθοῦμε προφανῶς σὲ τί συντελεῖ τοῦτο τὸ ὅριο ἄν, πρὸς στιγμήν, ἀναλογισθοῦμε τί θὰ συνέβαινε ἐὰν αὐτὸ δ ὲ ν
ὑπῆρχε. Ἄν, δηλαδή, ὁ Θεὸς ὅριζε ὅτι ὅλες οἱ ἀποφάσεις ἔχουν τὸ ἴδιο
ἀντίκρυσμα, ὁπότε ἡ ἐλευθερία μας δὲν θὰ συναντήσει ποτὲ κανένα δίλημμα
στὴν ἐκδήλωσή της. Μὰ τότε, ἡ ἀνθρώπινη πράξη δ ὲ ν θ ὰ μ π ο ρ ο ῦ σ ε ν ὰ π ε ρ ι κ λ ε ί σ ε ι κ α ὶ κ α ν έ ν α ν ό η μ α. Ἐάν, εἴτε τὸ Α εἴτε τὸ -Α (μεῖον Ἄλφα) ἔχουν τὴν ἴδια βαρύτητα, τότε ἡ ὕπαρξη δὲν ἔχει κανένα Σκοπό − μὰ τότε καὶ καμμιὰ σημασία. Ἁπλῶς ὑ π ά ρ χ ε ι γ ι ὰ ν ὰ ὑ π ά ρ χ ε ι.
Κάτι ἀκόμα χαρακτηριστικώτερο: Μὴ ἔχοντας νόημα ἡ ζωή, δὲν θὰ ἀπέμενε
κανένα νόημα καὶ γιὰ τὴν ἴδια τὴν ἐλευθερία... Μποροῦμε λέω νὰ
ὑποψιαστοῦμε ὅτι ἂν καμμία ἐπιλογὴ δὲν διακρινόταν ἀπὸ τὶς ἄλλες ὡς πρὸς
τὴν ὑπόστασή της, τὴν Ἐλευθερία δὲν θὰ τὴν εἴχαμε ἐπ' οὐδενὶ ὑπ' ὄψη
μας − δὲν θὰ τὴν εἴχαμε ἐπινοήσει οὔτε, κἄν, σὰ λέξη!
Όταν ο γιος μου αποδόμησε τον Άγιο Βασίλη

Με δάκρυα στα μάτια, πέρυσι τέτοια εποχή, ένα πρωινό λίγο πριν από τα Χριστούγεννα, ο 6χρονος τότε γιος μας, μας είχε δηλώσει: "Ξέρω ότι δεν υπάρχει Άη Βασίλης". Τη δήλωση ακολούθησε η μομφή: “Γιατί μου λέγατε ψέματα;”.
Μέχρι τότε δεν μας είχε απασχολήσει το ζήτημα του Άη Βασίλη ούτε η κατάλληλη στιγμή και ηλικία για την αποκάλυψη του γεγονότος ότι τα δώρα κάτω από το δέντρο είχαν τοποθετηθεί από εμάς. Έτσι, η πρώτη μου αντίδραση στην αιφνιδιαστική επίθεση του γιου μου ήταν να περάσω σε θέση άμυνας για να κερδίσω χρόνο: “Ποιος στο είπε αυτό Μανώλη;”. Μας απάντησε ότι η αποκάλυψη προήλθε από ένα επεισόδιο του Γκάρφιλντ ή του Φινέα και Φερμπ ή από κάποιο άλλο παιδικό. Η ώρα ήταν 7:15 το πρωί και η προετοιμασία για το σχολείο είχε προτεραιότητα σε σχέση με την οργή μας για το γεγονός ότι ένα παιδικό πρόγραμμα θεωρούσε σκόπιμο να καταρρίπτει ωραίους παιδικούς μύθους, όμως ο Μανώλης ήθελε απαντήσεις εδώ και τώρα: υπάρχει ή δεν υπάρχει Άη Βασίλης;
Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2014
«Αγαπημένε μου σύζυγε, μετά από 16 χρόνια έγγαμου βίου σου παρουσιάζω το σπίτι μας»! Το σαρκαστικό παράπονο μιας νοικοκυράς

Της Σταυρούλας Σταμπουλή
Αγαπημένε μου σύζυγε.
Μετά από 16 χρόνια έγγαμου βίου, αισθάνομαι την ανάγκη και την υποχρέωση να σου παρουσιάσω το σπίτι μας, γιατί πολλές φορές μου δίνεις την εντύπωση πως ζούμε σε διαφορετικό σπίτι, εάν όχι σε διαφορετικό πλανήτη.
Ας ξεκινήσουμε από το χωλ. Σε περίπτωση που δεν το έχεις προσέξει, διαθέτει μια τεράστια ντουλάπα η οποία είναι χωρισμένη στην μέση. Η μισή είναι παπουτσοθήκη, που η χρήση της - όπως μαρτυράει και το όνομά της - είναι για να βάζουμε τα παπούτσια μας, ΜΕΣΑ σε αυτήν και όχι έξω από αυτήν.
Το δεύτερο μισό της ντουλάπας, έχει τέσσερα ράφια. Στο ένα από αυτά διαθέτουμε μια πλούσια συλλογή από πετσέτες πολύ καλής ποιότητας (προίκα μου), που μπορείς να πάρεις και να σκουπίσεις το κορμί σου όταν παίρνεις το μπάνιο σου. Όχι, δεν μπορώ να στην φέρνω εγώ την πετσέτα ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ που κάνεις μπάνιο, γιατί την ξέχασες!
Στο μπάνιο μας λοιπόν, έχουμε ένα καλάθι για τα άπλυτα ρούχα. Ένα ταπεινό καλάθι που βάζουμε ΜΕΣΑ τα άπλυτα ρούχα μας. Πρόσεξε: ΜΕΣΑ σε αυτό. Όχι γύρω από αυτό, ούτε πάνω στο πλυντήριο. Η χρήση του είναι πολύ απλή. Ανοίγεις το καπάκι, βάζεις μέσα τα ρούχα, κλείνεις το καπάκι. Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Ακριβώς απέναντί του, βρίσκεται το πλυντήριο ρούχων το οποίο μας πήρε δώρο στον γάμο μας ο αδερφός μου. Η λειτουργία του δεν χρειάζεται γνώσεις πυρηνικής φυσικής και για να το χρησιμοποιήσεις δεν χρειάζεται ειδική άδεια. Απλά βάζεις απορρυπαντικό στην ειδική θήκη, γυρνάς ΕΝΑΝ διακόπτη, πατάς ΕΝΑ μόνο κουμπί και voila !!!!!!!!!! το πλυντήριο πλένει τα ρουχαλάκια σου και τα βγάζει καθαρά, απαλά και μοσχοβολάνε πράσινο μήλο !
Η Μάνα που κρατάει σημειώσεις Στατιστικής

Δυο γραμμές όλες κι όλες, σ' ένα tweet του καθηγητή Πιθανοτήτων και Στατιστικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, Γιάννη Πανάρετου, μου προκάλεσαν στη στιγμή συγκίνηση τόση που δύσκολα συγκράτησα τα δάκρυά μου. Συγκίνηση ανείπωτης χαράς.
Ήταν γραμμένο στ' αγγλικά (ίσως διότι στη δική μας τη γλώσσα, όλα πια είναι τόσο φορτισμένα που αποκτούν άπειρες διαστάσεις, ενίοτε και άσχημες), και έλεγε με την αποσπασματική γραφή που επιτρέπει το Twitter: «Τιμή σε μια Ελληνίδα μητέρα. Παρακολουθεί ένα μάθημα (Στατιστικής) για να κρατάει σημειώσεις για τον άρρωστο γιο της. (Παρόλο που είναι εντελώς άσχετη προς την Στατιστική!)».
Προσπάθησα να φανταστώ τη σκηνή.
Ένα αμφιθέατρο πανεπιστημίου. Δεν μου ήταν δύσκολο. Πέρασα και εγώ από αυτό, στην Αθήνα, και μάλιστα στην Φυσικομαθηματική Σχολή, όπου η Θεωρία Πιθανοτήτων και η Στατιστική, τότε με τον καθηγητή Ζαχαρίου, ήταν από τα αγαπημένα μου μαθήματα. Γι' αυτό και τα ακολούθησα και μεταπτυχιακά…
Φαντάστηκα και μια μάνα, που δεν έχει ιδέα από Στατιστική, να κρατά σημειώσεις για το άρρωστο παιδί της.
Όλοι οι Πρόεδροι της Δημοκρατίας και το παρασκήνιο της εκλογής τους

- Το παρασκήνιο πίσω από την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας από το 1974 μέχρι σήμερα
- Η άρνηση Κανελλόπουλου που έφερε την εκλογή Στασινόπουλου
- Η συμφωνία Ανδρέα Παπανδρέου και Κωνσταντίνου Καραμανλή που έφερε την πρόωρη παραίτηση του "Εθνάρχη"
- Πως ο Θόδωρος Ρουσόπουλος έπεισε τον Κώστα Καραμανλή να προτείνει για την προεδρία της Δημοκρατίας τον Κάρολο Παπούλια
Ξεκινά στη Βουλή η διαδικασία για την εκλογή του έβδομου
Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας. Στα 40 χρόνια της Μεταπολίτευσης η
διαδικασία της εκλογής του «ανώτατου άρχοντα» της χώρας μπορεί να
περιγραφεί ως ένα πολιτικό θρίλερ το οποίο περιέχει πολιτικές
ίντριγκες, πλούσια παρασκήνια, διάλυση κομμάτων, έγχρωμα ψηφοδέλτια
διαφορετικών αποχρώσεων και αρπαγή κάλπης…- Η άρνηση Κανελλόπουλου που έφερε την εκλογή Στασινόπουλου
- Η συμφωνία Ανδρέα Παπανδρέου και Κωνσταντίνου Καραμανλή που έφερε την πρόωρη παραίτηση του "Εθνάρχη"
- Πως ο Θόδωρος Ρουσόπουλος έπεισε τον Κώστα Καραμανλή να προτείνει για την προεδρία της Δημοκρατίας τον Κάρολο Παπούλια
Αν και ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας αποτελεί ένα ήσσονος σημασίας πολιτικό ζήτημα, μετά τον περιορισμό των αρμοδιοτήτων με την συνταγματική αναθεώρηση του 1985, ωστόσο οι 200 βουλευτές που απαιτούνται να συγκεντρωθούν στην πρώτη και δεύτερη ψηφοφορία, οι 180 στην τρίτη και η πρόβλεψη για διάλυση της Βουλής στην περίπτωση που δεν τελεσφορήσουν οι τρεις πρώτες ψηφοφορίες, περιέπλεξε πολλές φορές την κατάσταση εμπλέκοντας στο «παιχνίδι» το κομματικό συμφέρον.
Μια φορά και έναν καιρό...

Υπό Δημητρίου Π. Λυκούδη, Θεολόγου-Φιλολόγου, Υπ. Δρος Παν/μίου Αθηνών
Μια φορά και έναν καιρό, στα χρόνια εκείνα τα παλιά, στα χρόνια που πέρασαν και είναι τα μόνα που έρχονται και ξαναέρχονται κάθε χρόνο μπροστά μας, θαρρώ κοντά τέτοιες μέρες ήταν, μεγάλο τσακωμό έστησαν ο χώρος και ο χρόνος μεταξύ τους. Έριδα και τσακωμός μεγάλος γιατί ακούστηκε ότι επρόκειτο να γεννηθεί ο Σωτήρας Χριστός, ο Λυτρωτής του κόσμου. Αντιμάχονται τα πρωτεία, το πνευματικό προβάδισμα, το δικαίωμα στην αυτόκλητη ευλογία και χάρη του Θείου Βρέφους, το δικαίωμα να χαράξουν τ΄όνομά τους ανεξίτηλα στο διάβα των αιώνων ότι αυτοί αξιώθηκαν πρώτοι να υποδεχθούν τον μικρό Ιησού.
H πτώση του νάρκισσου

Ανδρέας Ζαμπούκας
Πρώτη φορά που με απασχόλησε σοβαρά ο ναρκισσισμός ήταν πριν είκοσι χρόνια, όταν διάβασα το βιβλίο του Τάκη Θεοδωρόπουλου, «Η πτώση του νάρκισσου». Φοβήθηκα, τότε, πώς θα είμαι μετά τα σαράντα κι αν θα βρισκόμουν σε μια παρόμοια κατάσταση με τον ήρωα του βιβλίου. Βέβαια, το 1994, δεν μπορούσα να φανταστώ την επικοινωνιακή εικόνα του σημερινού κόσμου και ούτε την εξέλιξη του σύγχρονου νάρκισσου.
Ο ναρκισσισμός υπήρχε πάντα. Η ίδια η φύση του ανθρώπου σπρώχνει την εσωτερική διάθεση για αυτοπραγμάτωση μέσα από ένα κατασκευασμένο είδωλο σε «καθρέφτες». Από το αξιακό σύστημα της ηρωικής εποχής του Ομήρου, ως τους σύγχρονους «επιδειξίες» του facebook, το κυνήγι της προβολής αποτελεί διαχρονική ανάγκη του ανθρώπου. Εκείνο που αλλάζει στις εποχές είναι τα σημεία αναφοράς και οι δυνατότητες επαναφοράς στην κανονικότητα της επικοινωνίας.
Η εποχή της ηλεκτρονικής εικόνας που ζούμε σήμερα, είναι η πιο επικίνδυνη για όσους δεν
Πρώτη φορά που με απασχόλησε σοβαρά ο ναρκισσισμός ήταν πριν είκοσι χρόνια, όταν διάβασα το βιβλίο του Τάκη Θεοδωρόπουλου, «Η πτώση του νάρκισσου». Φοβήθηκα, τότε, πώς θα είμαι μετά τα σαράντα κι αν θα βρισκόμουν σε μια παρόμοια κατάσταση με τον ήρωα του βιβλίου. Βέβαια, το 1994, δεν μπορούσα να φανταστώ την επικοινωνιακή εικόνα του σημερινού κόσμου και ούτε την εξέλιξη του σύγχρονου νάρκισσου.
Ο ναρκισσισμός υπήρχε πάντα. Η ίδια η φύση του ανθρώπου σπρώχνει την εσωτερική διάθεση για αυτοπραγμάτωση μέσα από ένα κατασκευασμένο είδωλο σε «καθρέφτες». Από το αξιακό σύστημα της ηρωικής εποχής του Ομήρου, ως τους σύγχρονους «επιδειξίες» του facebook, το κυνήγι της προβολής αποτελεί διαχρονική ανάγκη του ανθρώπου. Εκείνο που αλλάζει στις εποχές είναι τα σημεία αναφοράς και οι δυνατότητες επαναφοράς στην κανονικότητα της επικοινωνίας.
Η εποχή της ηλεκτρονικής εικόνας που ζούμε σήμερα, είναι η πιο επικίνδυνη για όσους δεν
Εγγραφή σε:
Αναρτήσεις (Atom)