Τρίτη 28 Μαΐου 2013

Χριστέ μου, τι τυχερή που είμαι!


Photo: Π. Τζάμαρος @fosphotos.com

 Χριστίνα Ταχιάου

Διαβάζω τον τίτλο της είδησης και δυσκολεύομαι να καταλάβω αμέσως τι θέλει να πει ο ποιητής: «Ένωση Φιλολόγων: Σαφή και κατανοητά τα θέματα των Αρχαίων».
Ανοίγω το λινκ και διαβάζω: "Σαφή, κατανοητά και μέσα στις δυνατότητες των μαθητών χαρακτηρίζει η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων τα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών στα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι σήμερα Δευτέρα. Ειδικότερα, η Ένωση σε ανακοίνωσή της, αναφέρει: «Στα θέματα των Αρχαίων Ελληνικών, το μεν διδαγμένο συνδυάζει την 11η ενότητα, τη 15η (απόσπασμα) και τη 16η ενότητα από τα Πολιτικά του Αριστοτέλη, το δε αδίδακτο προέρχεται από τις Ιστορίες του Θουκυδίδη, βιβλίο έκτο, κεφάλαιο 28 (από το επεισόδιο των Ερμοκοπιδών). Τα θέματα είναι σαφή στη διατύπωσή τους και ανταποκρίνονται στα ζητούμενα της σχολικής διδασκαλίας»".
Ώστε, λοιπόν, η Ένωση Φιλολόγων έβγαλε ανακοίνωση εγκρίνοντας, ουσιαστικά, τα θέματα των Αρχαίων. Πιθανόν να έκανε και καλά, δεδομένων των συνθηκών: οι εξετάσεις ξεκίνησαν άσχημα, με αβεβαιότητα και ανασφάλεια κι η κατάσταση επιδεινώθηκε με το λάθος στα Μαθηματικά για τους μαθητές των νυχτερινών λυκείων.


Ακολούθησαν «τα δυσκολότερα θέματα των τελευταίων ετών», όπως χαρακτήρισε η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία τα θέματα των Μαθηματικών Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης στα οποία εξετάστηκαν οι υποψήφιοι της Γ' Τάξης του Ενιαίου Λυκείου. Παράλληλα, εξέφρασε ενστάσεις, καθώς «τα θέματα απαιτούν ειδικές τεχνικές, που ίσως δεν προωθούν την έλξη και την αγάπη των μαθητών στα Μαθηματικά». Αυτό δεν το κατάλαβα καθόλου, πάντως, η Ελληνική Μαθηματική Εταιρεία «προτίθεται να ανοίξει ουσιαστικό διάλογο με μελέτη και διερεύνηση, για το περιεχόμενο και τον τρόπο εξέτασης των Μαθηματικών στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση».

Και η Φυσική, όμως, δεν έμεινε εκτός σχολιασμού. Διαβάζω ότι «Ενστάσεις για την ποιότητα των θεμάτων της Φυσικής, στα οποία διαγωνίστηκαν οι υποψήφιοι της Θετικής και Τεχνολογικής Κατεύθυνσης, διατυπώνει η Ένωση Ελλήνων Φυσικών. Συγκεκριμένα, σε ανακοίνωση της επιτροπής επίλυσης των θεμάτων, επισημαίνεται ότι τα θέματα κάλυπταν σχεδόν το εύρος της εξεταστέας ύλης. Ήταν απαιτητικά και απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους μαθητές, ωστόσο δεν είχαν την απαραίτητη διαβάθμιση. Τα περισσότερα ερωτήματα απαιτούσαν αυξημένη μαθηματική επεξεργασία σε βάρος της αξιολόγησης των εννοιών της Φυσικής και του συνολικού χρόνου εξέτασης. Τρεις ερωτήσεις (Β2,Δ2,Δ3) ήταν έξω από το πνεύμα διδασκαλίας, το πνεύμα του σχολικού βιβλίου και της αξιολόγησης της Φυσικής». Επίσης δεν κατάλαβα τι ήθελαν να πουν οι Φυσικοί, εφόσον οι ίδιοι παραδέχονται ότι τα θέματα κάλυπταν σχεδόν το εύρος της εξεταστέας ύλης, ήταν απαιτητικά και απευθύνονταν σε καλά προετοιμασμένους φοιτητές. Θετικά είναι όλα αυτά.

Τα διάβαζα και δεν πίστευα στα μάτια μου: οι μεν Φιλόλογοι ότι τα θέματα ήταν αρμόζοντα για υποψηφίους, οι δε Μαθηματικοί ότι επρόκειτο για τα πιο δύσκολα θέματα των τελευταίων ετών, γεγονός που δεν βρίσκω παράξενο. Παρ' όλο που δεν έχω ιδέα από Μαθηματικά, η λογική μου λέει ότι κάποια χρονιά θα υπήρχαν τα πιο δύσκολα θέματα των τελευταίων (αλήθεια, πόσων;) ετών. Όσο για τη Φυσική, αναρωτιέμαι τι είναι αυτό το «πνεύμα διδασκαλίας, το πνεύμα του σχολικού βιβλίου και η αξιολόγηση της Φυσικής» και γιατί είναι κακό να ευνοηθούν οι καλύτερα προετοιμασμένοι μαθητές.

Χριστέ μου! Σκέφτομαι τι τυχερή που είμαι που έδωσα εξετάσεις για το πανεπιστήμιο σε μια εποχή που η διαδικασία θεωρούνταν κάτι το φυσιολογικό. Και το διάβασμα θεωρούνταν κάτι το φυσιολογικό, όπως και η διάκριση σε καλύτερους και χειρότερους μαθητές. Επίσης, το να μην περάσει κάποιος στο πανεπιστήμιο, ήταν μια εξέλιξη φυσιολογική για όσους δεν ήταν καλά προετοιμασμένοι και δεν έγραψαν καλά. Όσο περίεργο και να ακούγεται σήμερα, την εποχή εκείνη υπήρχαν σχολές γραμματέων για κορίτσια που δεν πέρασαν κι ήθελαν να βρουν μια δουλειά γραφείου, φροντιστήρια ξένων γλωσσών για να αποκτήσουν κάποια επιπλέον προσόντα, τεχνικές σχολές για αγόρια που θα μάθαιναν μια τέχνη κ.λπ. Ήταν δεδομένο ότι δε θα σπούδαζαν όλοι κι ότι κάποιοι θα ακολουθούσαν μια άλλη κατεύθυνση. Ακούγεται παλιακό; Ίσως. Αλλά απολύτως φυσιολογικό.

Δε θυμάμαι εάν σ’ εκείνα, «τα παλιά τα χρόνια» η Ένωση Φιλολόγων θα έβγαινε να μας καθησυχάσει ότι τα θέματα ήταν βατά, για την περίπτωση που ήμασταν τόσο άσχετοι που δεν θα το είχαμε, από μόνοι μας, αντιληφθεί. Ούτε αν οι Φυσικοί κι οι Μαθηματικοί μας ενημέρωναν ότι τα θέματα ήταν για καλά προετοιμασμένους. Και να το έκαναν, δηλαδή, ευτυχώς που υπήρχαν μόνο οι δυο ΕΡΤ (ούτε καν η ΕΡΤ3) οπότε κανείς δε θα έβγαινε να παίξει με τα νεύρα και τη νοημοσύνη μας. Διότι, απλούστατα, ήταν αυτονόητο ότι ο καλύτερα προετοιμασμένος είχε περισσότερες πιθανότητες να γράψει καλύτερα.

Σε μια τόσο δύσκολη, παράλογα δύσκολη εποχή, προσπαθούμε να κάνουμε τη ζωή μας ακόμα πιο δύσκολη. Και να δυσκολέψουμε και τις ζωές των άλλων. Να τους κάνουμε, διαρκώς, να μην ξέρουν πού πατούν και πού βρίσκονται. Να νιώθουν, μαθητές και γονείς, ότι φταίει η «συνωμοσία των θεμάτων».
Είναι τρομερό, αλλά η τραγωδία που λέγεται «Πανελλαδικές εξετάσεις» επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο. Απίστευτο.

 http://www.protagon.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου