Κωνσταντίνος Χολέβας- Πολιτικός Επιστήμων
Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για το νέο Λύκειο βρίσκεται στο επίκεντρο της δημόσιας διαβούλευσης. Ορισμένοι το θεωρούν βεβαρημένο διότι για την πρόσβαση στα ΑΕΙ θα υπολογίζονται οι βαθμοί των τριών τάξεων. Προσωπικά θα ήθελα να μείνω περισσότερο στο περιεχόμενο των μαθημάτων. Μπορεί η Γ΄ Λυκείου να λειτουργεί ως συμπλήρωμα του φροντιστηρίου, όμως το Λύκειο δεν παύει να αποτελεί μέρος της εγκυκλίου παιδείας. Και όταν μιλούμε περί παιδείας αναφερόμαστε στην διαμόρφωση ήθους, στη διάπλαση χαρακτήρων, στην καλλιέργεια εθνικής και θρησκευτικής συνειδήσεως, όπως επιτάσσει και το Σύνταγμα.
Θεωρώ θετικό το γεγονός ότι δεν ακολουθήθηκε η πρόταση της κ. Διαμαντοπούλου για το Λύκειο. Αντέγραφε ξένα πρότυπα. Το προτεινόμενο Λύκειο διατηρεί τα Αρχαία Ελληνικά, την Ιστορία και τα Θρησκευτικά σε ικανό αριθμό ωρών. Πρόκειται για τα μαθήματα, τα οποία ασχέτως της επαγγελματικής κατευθύνσεως των νέων, καλλιεργούν την ανθρωπιά, τον υγιή πατριωτισμό, τη δημοκρατική ευθύνη. Βεβαίως σημασία έχει το περιεχόμενο των βιβλίων, ιδίως αν υπάρξουν καινούργια. Θα διδάσκονται τα Αρχαία από το πρωτότυπο ώστε να επικοινωνούν τα παιδιά μας με τους οικουμενικούς θησαυρούς της διαχρονικής ελληνικής γλώσσας και γραμματείας; Θα παραμείνει προσανατολισμένο στην επικρατούσα –Ορθόδοξη- θρησκεία το μάθημα των Θρησκευτικών, όπως γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ή θα εφαρμοσθεί η πρόταση των αριστερών κομμάτων για θρησκειολογικό –πολυπολιτισμικό περιεχόμενο; Θα διδάσκονται οι έφηβοι και οι νέες μας μία Ιστορία με έμφαση στους ήρωες και στους μάρτυρες του Έθνους ή θα δούμε νέα φαινόμενα «συνωστισμού» και ιδεολογικού φανατισμού;
Θεωρώ επίσης θετική τη δημιουργία νέας κατεύθυνσης εξειδικεύσεως στη Γ΄ Λυκείου για τις οικονομικές και πολιτικές επιστήμες καθώς και την καθιέρωση μαθήματος Πολιτικής Παιδείας στην Α΄ και Β΄ Λυκείου. Οι μαθητές του Λυκείου ετοιμάζονται να βγουν στην κοινωνία ως πολίτες και ψηφοφόροι μετά τα 18. Καλό είναι να γνωρίζουν ότι δεν νοείται δημοκρατία χωρίς εθνική συνείδηση και ότι δεν έχουμε μόνο δικαιώματα, αλλά και υποχρεώσεις. Ευκαιρία είναι να καταδειχθεί η συνέχεια του Ελληνισμού και στην πολιτική σκέψη. Μαζί με τα κείμενα των Αρχαίων πολιτικών φιλοσόφων να διαβάσουν τα παιδιά μας την πολιτική σκέψη του Πατριάρχου Φωτίου, του Αυτοκράτορος Ιωάννου Βατάτζη, των Εθνοσυνελεύσεων της Ελληνικής Επαναστάσεως.
Σε εποχές κρίσης η ελληνορθόδοξη παιδεία δίνει ελπίδα.
Θεωρώ θετικό το γεγονός ότι δεν ακολουθήθηκε η πρόταση της κ. Διαμαντοπούλου για το Λύκειο. Αντέγραφε ξένα πρότυπα. Το προτεινόμενο Λύκειο διατηρεί τα Αρχαία Ελληνικά, την Ιστορία και τα Θρησκευτικά σε ικανό αριθμό ωρών. Πρόκειται για τα μαθήματα, τα οποία ασχέτως της επαγγελματικής κατευθύνσεως των νέων, καλλιεργούν την ανθρωπιά, τον υγιή πατριωτισμό, τη δημοκρατική ευθύνη. Βεβαίως σημασία έχει το περιεχόμενο των βιβλίων, ιδίως αν υπάρξουν καινούργια. Θα διδάσκονται τα Αρχαία από το πρωτότυπο ώστε να επικοινωνούν τα παιδιά μας με τους οικουμενικούς θησαυρούς της διαχρονικής ελληνικής γλώσσας και γραμματείας; Θα παραμείνει προσανατολισμένο στην επικρατούσα –Ορθόδοξη- θρησκεία το μάθημα των Θρησκευτικών, όπως γίνεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, ή θα εφαρμοσθεί η πρόταση των αριστερών κομμάτων για θρησκειολογικό –πολυπολιτισμικό περιεχόμενο; Θα διδάσκονται οι έφηβοι και οι νέες μας μία Ιστορία με έμφαση στους ήρωες και στους μάρτυρες του Έθνους ή θα δούμε νέα φαινόμενα «συνωστισμού» και ιδεολογικού φανατισμού;
Θεωρώ επίσης θετική τη δημιουργία νέας κατεύθυνσης εξειδικεύσεως στη Γ΄ Λυκείου για τις οικονομικές και πολιτικές επιστήμες καθώς και την καθιέρωση μαθήματος Πολιτικής Παιδείας στην Α΄ και Β΄ Λυκείου. Οι μαθητές του Λυκείου ετοιμάζονται να βγουν στην κοινωνία ως πολίτες και ψηφοφόροι μετά τα 18. Καλό είναι να γνωρίζουν ότι δεν νοείται δημοκρατία χωρίς εθνική συνείδηση και ότι δεν έχουμε μόνο δικαιώματα, αλλά και υποχρεώσεις. Ευκαιρία είναι να καταδειχθεί η συνέχεια του Ελληνισμού και στην πολιτική σκέψη. Μαζί με τα κείμενα των Αρχαίων πολιτικών φιλοσόφων να διαβάσουν τα παιδιά μας την πολιτική σκέψη του Πατριάρχου Φωτίου, του Αυτοκράτορος Ιωάννου Βατάτζη, των Εθνοσυνελεύσεων της Ελληνικής Επαναστάσεως.
Σε εποχές κρίσης η ελληνορθόδοξη παιδεία δίνει ελπίδα.
Πηγή: Συνοδοιπορία
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου